Internetowi oszuści wciąż aktywni
Policjanci wciąż otrzymują zgłoszenia od osób, z którymi kontaktują się internetowi oszuści. Mieszkaniec powiatu strzeleckiego stracił ponad 8 tysięcy złotych po tym, jak wykonywał polecenia rzekomego pracownika banku i zaciągnął kredyt. Dwoje innych mieszkańców straciło pieniądze kiedy podali kody blik osobie podającej się za ich znajomego. Przypominamy o najważniejszych zasadach bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej.
Kilka dni temu do mieszkańca powiatu strzeleckiego zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Oszust przekonywał, że z jego internetowego konta bankowego złożony został wniosek o kredyt, który należy zatwierdzić. Kiedy mężczyzna zaprzeczył, „pracownik banku” polecił zainstalowanie specjalnej aplikacji, dzięki której anuluje wniosek, oraz wydawał dalsze instrukcje. Mężczyzna wykonując je zaciągnął kredyt, w efekcie stracił ponad 8 tysięcy złotych.
Pieniądze straciło również dwoje innych mieszkańców naszego powiatu, po tym jak udostępnili kody blik osobie, która podawała się za ich znajomego. Wcześniej oszuści włamali się na jego konto na portalu społecznościowym, i rozesłali do znajomych prośby o podanie kodu blik aby opłacić wizytę u lekarza. Odbiorcy, którzy na prośbę odpowiedzieli, poprzez podanie kodu przelali na konto oszusta łącznie ponad półtora tysiąca złotych.
Przypominamy o najważniejszych zasadach bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej:
- nigdy nie udostępniajmy danych, zwłaszcza informacji dotyczących logowania na rachunek bankowy i płatności kartą bankomatową, nie podawajmy także haseł, pinów, ani kodów dostępu
- podczas rozmów telefonicznych lub internetowych kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania – nie zawsze rozmówca jest tym, za kogo się podaje
- logujmy się do rachunków bankowych poprzez zaufane aplikacje lub wpisanie nazwy strony internetowej, nigdy poprzez kliknięcie w otrzymany link, który ma przekierować nas na stronę banku
- nie klikajmy w linki przesłane nam przez nieznane osoby oraz nie instalujmy polecanych aplikacji – dzięki nim oszust może zdalnie wykonać działania na naszym komputerze lub smartfonie
- jeśli nie jesteśmy czegoś pewni lub coś budzi nasze wątpliwości zrezygnujmy z wykonania transakcji, zakończmy rozmowę i połączmy się z infolinią naszego banku lub udajmy się do stacjonarnej placówki bankowej