Aktualności

Microcar, czyli minisamochód – czy aby na pewno możesz go prowadzić?

Data publikacji 10.10.2024

W przeciągu ostatniego tygodnia policjanci drogówki zatrzymali aż 8 osób, które kierowały autem bez prawa jazdy. Z tego grona kierujących były 2 osoby, które prowadziły microsamochód. W artykule wyjaśnimy, co to jest microcar oraz rozwiejemy błędne przekonanie wielu osób, jako by ten typ pojazdu nie wymagał żadnych uprawnień do kierowania.

Co to jest microcar? Otóż, to mały pojazd silnikowy, przypominający normalny samochód, z silnikiem niewielkiej mocy, którego homologacja wypełnia ustawowe kryteria, kwalifikujące go do tej samej grupy, w której znajduje się motorower. Jak się jednak okazuje, panuje mylne przeświadczenie, że do prowadzenia tych małych aut nie potrzeba uprawnień.

W przeciągu tygodnia policjanci ruchu drogowego podczas kontroli drogowych ujawnili ośmiu kierujących, którzy prowadzili auto, mino iż nie posiadali wymaganych uprawnień. Mundurowi pod lupę wzięli również micropojazdy, ponieważ jak pokazują wyniki naszych kontroli, kierowcy tych pojazdów w większości nie posiadają żadnych uprawnień do kierowania. Co więcej, to bardzo często nie wiedzą, że wymagana kategoria uprawień do kierowania mikrosamochodem to kategoria AM.

Takie dwie sytuacja strzelecka drogówka odnotowała kilka dni temu. Funkcjonariusze skontrolowali dwóch kierujących mikropojazdami, i obydwoje prowadzili swój pojazd bezprawnie. 69 i 70-letni kierujący microcarami nie zdawali sobie nawet sprawy, że nie mogą wyjechać na drogę publiczną. Obydwoje nie posiadali żadnej kategorii prawa jazdy. Przyczyna takiego błędnego przeświadczenia tkwi najczęściej w niewiedzy lub nieprecyzyjnych, a nawet mylnych informacjach, które ktoś im kiedyś przekazał. W obydwu przypadkach mundurowi przekazali microcary osobom posiadającym uprawienia do kierowania. Policjanci na miejscu wytłumaczyli mężczyznom, że wymagana kategoria uprawnień na tego typu pojazd to jest kategoria AM.

Przestrzegamy, że sytuacja prawna osoby, która spowoduje kolizję czy wypadek, a nie posiada wymaganych prawem uprawnień, może się bardzo skomplikować. Takie zdarzenie potrafi przysporzyć wielu problemów, przede wszystkim finansowych, związanych z kwestią pokrycia kosztów strat i odszkodowań. Ubezpieczenie OC zabezpiecza sprawcę, który jest, co oczywiste, trzeźwy, ale musi też posiadać stosowne uprawnienia do kierowania pojazdem.

Kategoria AM uprawnia do kierowania:
- motorowerem – pojemność silnika spalinowego do 50 cm3 lub moc silnika elektrycznego do 4kW, prędkość maks. 45 km/h,
- czterokołowcem lekkim (quadem i mikrosamochodem), którego parametry precyzuje europejska kategoria L6e: masa własna do 350 kg, napęd silnikiem spalinowym o pojemności do 50 cm3 (może być też elektryczny o mocy do 4 kW (5,4 KM), rozwijający prędkość maksymalną do 45 km/h.


Na mocy ustawy (art. 133 ust. 3), osoby, które w chwili wejścia jej w życie (19.01.2013 r.), miały ukończone 18 lat, zachowują prawo do kierowania tylko motorowerem, bez żadnych dodatkowych dokumentów stwierdzających do tego prawo.


Przepis nie dotyczy czterokołowców (w tym i microcarów). Z przytoczonego przepisu wynika, że w przypadku pojazdów mikro i quadów, czyli tzw. czterokołowców lekkich, których masa własna nie przekracza 350 kg i nie rozwijają one prędkości większej niż 45 km/h, wymagane jest jednak prawo jazdy kategorii AM.


Aby uzyskać prawo jazdy kategorii AM, należy spełnić następujące warunki:
- mieć ukończone 14 lat (zgoda rodziców),
- uzyskać zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do prowadzenia pojazdów grupy AM,
- odbyć szkolenie w wymiarze minimum 10 godzin zajęć teoretycznych i 10 godzin praktycznych,
- zdać egzamin państwowy, teoretyczny oraz praktyczny.

Nie jest możliwe, aby osoby pełnoletnie mogły kierować pojazdami czterokołowymi lekkimi, jeśli nie mają żadnego prawa jazdy i nie posiadały karty motorowerowej przed 19 stycznia 2013 r.

 

 

  • Zdjęcie przedstawia microcar podczas kontroli drogowej.
  • Zdjęcie przedstawia microcar podczas kontroli drogowej.
  • Zdjęcie przedstawia microcar podczas kontroli drogowej.
Powrót na górę strony