Dbamy o bezpieczeństwo seniorów
W miniony wtorek, w Zawadzkiem w Kinoteatrze, odbyła się debata społeczna nt. „ Cyberbezpieczny senior”, poświęcona bezpieczeństwu seniorów w internecie i życiu codziennym. W trosce o naszych rodziców, dziadków i samotnych sąsiadów przypomniano, że oszuści cały czas są aktywni, modyfikują swoje metody i wykorzystują dobre serca seniorów. W spotkaniu wziął udział Komendant Komisariatu Policji w Zawadzkiem kom. Roman Gadomski.
We wtorek, 8 października, w Kinoteatrze w Zawadzkiem odbyła się debata społeczna nt. „ Cyberbezpieczny Senior”, skierowana do seniorów, którą poprowadzili: mł.asp. Joanna Opas oraz mł. asp. Dorota Janać, Zastępca Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Strzelcach Opolskich – st. bryg. Piotr Zdziechowski, rzecznik praw konsumenta pani Małgorzata Płaszczyk-Waligórska oraz prezes Banku Spółdzielczego w Zawadzkiem pan Joachim Greger. Debata była dedykowana seniorom.
Policjantki przestrzegały przed oszustami, którzy podają się za policjantów, funkcjonariuszy CBŚP, czy naszych bliskich. Oszuści próbują swoich metod, by kosztem ufnych osób szybko się wzbogacić. Coraz więcej osób ma świadomość tego, w jaki sposób działają sprawcy oszustw i jak nie stać się ich ofiarą. Przestępcy nie pozostają jednak w tyle i modyfikują swoje działania.
St. bryg. Piotr Zdziechowski zwrócił uwagę na bardzo istotną kwestie jaką są czujki gazu. Okres jesienno-zimowym niesie ze sobą pewne zagrożenia, czyli zatrucia tlenkiem węgla, zwanym "cichym zabójcą". Tlenek węgla to bardzo trujący gaz. Nie jest on wyczuwalny przez ludzkie zmysły. Nasz gość przeprowadził naszych seniorów przez ważny temat dotyczący tlenku węgla i zasad postępowania po zaistnieniu zagrożenia, pożarów w przewodach dymowych w budynkach mieszkalnych oraz zasad postępowania w przypadku powstania pożaru.
Kolejną z prelegentek była pani Małgorzata Płaszczyk-Waligórska, która jest rzecznikiem praw konsumenta w Starostwie Powiatowym w Strzelcach Opolskich. Pani Małgorzata wskazała uczestnikom jakie mamy prawa konsumenckie, w tym także jak ustrzec się przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi, jak bezpiecznie kupować przez Internet. Ponadto przybliżła temat zastrzeżenia numeru PESEL. Jak wiemy jest on niezbędny do wielu czynności, takich jak załatwianie spraw urzędowych czy korzystanie z usług bankowych, dlatego warto zabezpieczyć go przed potencjalnymi nadużyciami.
Istotne kwestię dotyczące podszywania się pod pracowników banku oraz jak rozpoznać fałszywe strony internetowe, które podszywają się pod placówki bankowe poruszył pan Joachim Greger. Podał przykłady rozmów, gdzie można rozróżnić, że dzwoni prawdziwy pracownik banku, a oszust, który się tylko pod niego podszywa.
Dodatkowo podczas spotkania policjanci przypomnieli o policyjnych aplikacjach, takich jak Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa czy Moja Komenda, które są przydatne we wspólnym interesie społecznym jakim jest bezpieczeństwo.
Przypominamy jak nie stać się ofiarą oszustwa:
- należy zachować zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze nie należy podejmować żadnych pochopnych decyzji;
- jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu;
- nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu czy na koncie bankowym;
- nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł;
- nie ulegaj presji jaką wywiera telefoniczny rozmówca;
- poinformuj Policję! Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
Pamiętaj!
- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.
- Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, „akcjach policyjnych”.
- Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust.