Rozmowy o bezpieczeństwie – spotkanie z seniorami
Bezpieczeństwo seniorów w wirtualnym świecie i życiu codziennym – o tym rozmawialiśmy podczas wczorajszej debaty skierowanej do seniorów. W trosce o bezpieczeństwo seniorów w spotkaniu wzięli udział również Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta oraz kierownik inspektoratu ZUS w Strzelcach Opolskich. Pamiętajmy, że oszuści cały czas są aktywni, modyfikują swoje metody i wykorzystują dobre serca seniorów.
Wczoraj, w Powiatowym Centrum Kultury w Strzelcach Opolskich odbyła się debata społeczna pn. „Bezpieczny Senior”. Spotkanie poprowadzili strzeleccy policjanci, jak i zaproszeni prelegenci. W debacie wzięli udział również Komendant Powiatowy Policji w Strzelcach Opolskich podinsp. Rafał Lejczak oraz I Zastępca Komendanta Powiatowego Policji w Strzelcach Opolskich nadkom. Jacek Zalejski.
Spotkanie rozpoczęły mł.asp. Joanna Opas i mł. asp. Justyna Woźniak, które wskazywały na jakie zagrożenia mogą natknąć się w wirtualnym świecie i jak uchronić się przez nieuczciwymi metodami oszustów. Natomiast Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta pani Małgorzata Płaszczyk-Waligórska przekazała wiedzę i sposoby w rozwiązywaniu problemów ze sprzedawcami, usługodawcami, bankami czy innymi firmami. Kolejnym z zaproszonych prelegentów był Kierownik Inspektoratu ZUS w Strzelcach Opolskich pan Łukasz Korzanowski, który wskazał jak oszuści podszywają się pod pracowników ZUS-u oraz wyjaśnił warunki uzyskania wdowiej renty oraz jakie są zasady wypłaty tego świadczenia.
Dodatkowo podczas spotkania policjanci przypomnieli o policyjnych aplikacjach, takich jak Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa czy Moja Komenda, które są przydatne we wspólnym interesie społecznym jakim jest bezpieczeństwo.
Przypominamy jak nie stać się ofiarą oszustwa:
- należy zachować zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze nie należy podejmować żadnych pochopnych decyzji;
- jeśli chodzi o członka rodziny, zadzwoń do niego i dowiedz się, czy faktycznie potrzebuje twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu;
- nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu czy na koncie bankowym;
- nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów, nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł;
- nie ulegaj presji jaką wywiera telefoniczny rozmówca;
- poinformuj Policję! Każdą próbę wyłudzenia pieniędzy można zgłaszać w dowolnej jednostce lub dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
Pamiętaj!
- Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.
- Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, „akcjach policyjnych”.
- Jeżeli odebrałeś taki telefon bądź pewien, że dzwoni oszust.