Uważajmy na oszustów
W Internecie, podobnie jak przy zwykłych transakcjach, trzeba być czujnym i rozważnym, ponieważ można paść ofiarą przestępców. Ostrożnym należy być również w trakcie rozmów telefonicznych z obcymi osobami. W ubiegły weekend przekonało się o tym dwóch mieszkańców powiatu strzeleckiego. 40-letnia kobieta, po zainstalowaniu aplikacji podanej przez fałszywego pracownika banku, straciła 8 000 złotych. Z kolei 35-latek podczas zakupu sprzętu elektronicznego w sklepie internetowym stracił blisko 4 500 złotych.
Kilka dni temu z 40-letnią mieszkanką powiatu strzeleckiego telefonicznie skontaktował się oszust, podając się za pracownika banku. W trakcie rozmowy oświadczył, że na koncie bankowym kobiety odnotowano próbę włamania. Poinformował ją również, że należy jak najszybciej zabezpieczyć konto przed kradzieżą zgromadzonych pieniędzy i w tym celu zainstalować wskazaną aplikację. Po jej zainstalowaniu okazało się, że na koncie kobiety doszło do kilku nieautoryzowanych transakcji. W ten sposób 40-latka straciła blisko 8 000 złotych.
Z kolei 35-letni mężczyzna zakupił za pośrednictwem sklepu internetowego dwie konsole do gier komputerowych. Pomimo opłacenia zakupu nie otrzymał towaru, nie doczekał się również zwrotu pieniędzy. Kontakt ze sprzedającym urwał się, a strona internetowa, na której dokonał zakupów przestała istnieć. W ten sposób mężczyzna stracił blisko 4 500 złotych.
Pamiętajmy:
- w przypadku kontaktu telefonicznego z osoba, podającą się za pracownika banku zweryfikujmy jego tożsamość. Zanim podejmiemy jakiekolwiek działania zadzwońmy do banku, w którym mamy konto bądź na jego infolinię i sprawdźmy dokładnie przekazane informacje- nie działajmy POCHOPNIE!
- gdy ustalimy, że na z naszego konta skradziono pieniądze NIEZWŁOCZNIE zablokujmy konto oraz przypisane do niego karty bankomatowe
- nie instalujmy nieznanych aplikacji na telefonie
- nie klikajmy w nieznane linki, zwłaszcza przesyłane w wiadomościach tekstowych
- podczas zakupów internetowych sprawdzajmy opinie o sprzedawcy
- nie zakładajmy kont na stronach internetowych wskazanych przez potencjalnych kupujących, gdzie rzekomo można zrealizować płatność
- jeśli kupujemy drogi sprzęt wybierzmy opcję płatności „za pobraniem”
- nie udostępniajmy danych, zwłaszcza informacji dotyczących płatności kartą bankomatową, nie podawajmy haseł, pinów, ani kodów dostępu
- jeśli nie jesteśmy czegoś pewni lub coś budzi nasze wątpliwości zrezygnujmy z wykonania transakcji