Dbajmy o bezpieczeństwo seniorów
Za kilka dni nasze babcie oraz dziadkowie obchodzą swoje święto. To idealna okazja do tego, aby porozmawiać z nimi o ich bezpieczeństwie. Oszustwa „na wnuczka” oraz „spoofing”, czyli podszywanie się pod inne instytucje, to tematy, które warto podjąć podczas najbliższych spotkań z seniorami. Nie pozwólmy, aby nasi bliscy padli ofiarą przestępców i stracili dorobek, na który pracowali całe życie.
Pod koniec tygodnia babcie oraz dziadkowie obchodzą swoje święto. Część z nas wybierze się na spotkania z najbliższymi, by spędzić z nimi czas i przypomnieć jak ważną role pełnią w naszym życiu. Wizyta u babci lub dziadka może być idealną okazją do poruszenia tematów związanych z ich bezpieczeństwem.
W ostatnim czasie seniorzy coraz częściej padają ofiarą oszustw za pośrednictwem połączeń telefonicznych. Przestępcy działają metodą „na wnuczka” lub „policjanna”, a także podszywając się pod instytucje publiczne. Oszust, pokrótce opisuje nieprawdziwą informację, starając się wywołać u rozmówcy stres oraz presję czasu. W sytuacji kiedy pada informacja o niebezpieczeństwie, w jakiej znalazła się najbliższa osoba lub o zagrożeniu, w jakim znalazł się dorobek naszego życia, łatwo stracić rozsądek i opanowanie, zwłaszcza będąc osobą starszą. Konsekwencją jest najczęściej utrata sporej kwoty pieniędzy. Dlatego tak ważne jest, aby podczas rozmów telefonicznych zachować czujność oraz weryfikować informacje, która przekazuje nam osoba po drugiej stronie słuchawki.
Poniżej kilka zasad, o których warto regularnie przypominać seniorom, by nie padli ofiarą telefonicznego oszusta:
- funkcjonariusze Policji nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy czy przelewanie ich na jakiekolwiek konta w ramach pomocy w działaniach policyjnych
- Policja nigdy telefonicznie nie informuje o prowadzonych działaniach, nie prosi też o pomoc w zatrzymaniu oszustów
- każdy telefon dotyczący spowodowania poważnego wypadku przez osobę najbliższą i konieczności przekazania dużej kwoty pieniędzy, by ocalić ją z więzienia powinien budzić wątpliwości
- należy osobiście sprawdzić czy krewny potrzebuje Twojej pomocy, samodzielnie wybierając jego numer kontaktowy
- podczas rozmów telefonicznych nigdy nie należy podawać swoich danych osobowych - wieku, adresu, numeru konta czy hasła PIN, sytuacji materialnej, nawet jeśli nasz rozmówca przedstawia się jako pracownik banku czy urzędnik państwowy lub jeśli numer placówki widnieje na wyświetlaczu naszego telefonu
- nie należy bezgranicznie ufać rozmówcy, ani ulegać jego presji, jeśli coś budzi nasze wątpliwości od razu należy przerwać połączenie