Gdy dzwoni oszust… - policjantki przypominają jak nie paść ich ofiarą
Metody, którymi posługują się oszuści cały czas są modyfikowane. Przestępcy podszywają się pod członków rodziny, policjantów, prokuratorów, lekarzy, pracowników ZUS-u i innych instytucji. Zawsze wzbudzają zaufanie u seniora i wywierają presję czasu tak, by rozmówca nie miał chwili namysłu i sposobności do wycofania się. W ostatnich dniach policjantki ze Strzelec Opolskich przeprowadziły spotkania z seniorami, przypominając jak się zachować gdy ktoś zadzwoni z żądaniem przekazania pieniędzy.
Kilka dni temu do mieszkańców powiatu strzeleckiego rozdzwoniły się telefony. Jak wynika z ich relacji każdy telefon dotyczył oszustwa. Dzwoniące osoby podszywały się pod pracownika banku, który informował swoje potencjalne ofiary, że po złożeniu przez nie online wniosku o uruchomienie kredytu gotówkowego w banku, niezbędne jest telefoniczne potwierdzenie wniosku, poprzez podanie danych personalnych oraz danych do logowania się do konta bankowego. W przypadku odmowy potwierdzenia rzekomego wniosku o kredyt, pracownik banku wskazywał, że to pewnie hakerzy podszyli się pod ich osobę składając taki wniosek więc w tym przypadku najlepiej będzie natychmiast zastrzec swoje konto. Oczywiście pracownik banku oferował swoją pomoc, ponownie prosząc o podanie danych. Pamiętajmy, że osoby podszywające się pod przedstawicieli banku będą dla nas podczas rozmowy telefonicznej miłe i uprzejme, ponieważ muszą zdobyć nasze zaufanie. Na szczęście nikt z powiatu strzeleckiego nie dał się oszukać.
Policjanci cały czas apelują o ostrożność w kontakcie z osobami, które dzwonią do nas, podszywają się pod przedstawicieli różnych instytucji lub członków rodziny i żądają pieniędzy lub podania swoich danych. Mimo to, zdarzają się seniorzy, którzy dają się oszukać. Ponawiamy apel i prośbę kierujemy do osób młodych. Rozmawiajcie o takich historiach z waszymi rodzicami i dziadkami. Przestrzeżcie ich i przekażcie kilka cennych rad:
- Przede wszystkim należy zachować ostrożność - jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze lub policjanta, który mówi, że nasze pieniądze są zagrożone, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Podziel się zaraz tą informacją z bliskimi, nie działaj sam. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
- Aby potwierdzić dane osoby dzwoniącej, najpierw należy rozłączyć połączenie, a dopiero później wybrać numeru alarmowego 112.
- Nigdy nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na kontach bankowych.
- W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie działaniach telefonicznie! NIGDY nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie lub przelanie na inne konta bankowe.
- W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.
Pamiętajcie, że metody którymi posługują się oszuści, cały czas są modyfikowane. Słyszeliśmy już o wielu wariantach oszustw na wnuczka, policjanta czy funkcjonariusza CBŚP, pracownika ZUS i Urzędu Skarbowego. Każda może się różnić. Jednak każda kończy się tak samo. Uczulcie seniorów, których znacie, że to sygnały które powinny ich zaniepokoić. Niech nigdy nie oddają swoich pieniędzy osobom, których nie znają, ani nie podają informacji o sobie i zgromadzonych środkach finansowych w banku.
Policjanci spotykający się z senoiram zawsze przypominają o podstawowych zasadach jak nie dać się oszukać, Ponadto podczas spotkań policjanci przekazują informację dotyczące policyjnych aplikacjach, takich jak Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa czy Moja Komenda, które są przydatne we wspólnym interesie społecznym jakim jest bezpieczeństwo.